QR-validering er en kassetype, der anvendes til at scanne QR-koder modtaget ved køb gennem appen. Dette er en effektiv måde at validere gyldige køb på og hjælper samtidig med at reducere kø og ventetid for dine gæster.
Følg denne guide for at sætte dette op:
Step 1: Log ind på på admin.kanpla.dk
Step 2: I menuen til venstre findes knappen 'indstillinger' nederst. Tryk på denne
Step 3: Gå til 'Moduler'
Step 4: Tryk på knappen '+ tilføj nyt modul' øverst i højre
Step 5: Under opsæt, vælg salgssted QR-valideringen skal være tilgængelig for og kilden til produkterne (produktbank)
Step 6: Under type, vælg her 'POS'
Step 6: Vælg den ønskede betalingsmetode
Step 7: Gå herefter under 'Visning' og giv modulet et navn samt ikon. Gerne fx. QR-validering - 'lokationens navn'
Step 8: Gem herefter modulet. Når gemt, gå tilbage til 'moduler' og derefter find modulet igen.
Step 9: Du har nu fået 2 indstillinger mere. Gå nu under 'kasser' for at oprette QR-kassen
Step 10: Tryk på den grønne knap 'Opret ny kasse'
Step 11: Giv kassen et navn. Dette er navnet der bliver vist når vi senere skal logge ind på kassen. Derfor gerne noget lignende det samme som du måske kaldte modulet. 'QR-valdiering - 'Lokationens navn'
Tilføj en beliggenhed -> og tilføj 'billetvalidering' under type
Herunder får du muligheden for at aktivere visning af de købte varer på jeres tablet, når en QR-kode scannes. Aktiver denne funktion, hvis I ønsker, at de købte varer skal fremgå på skærmen ved validering. .
Når færdig med disse steps, tryk gem.
Step 12: Når kassen er oprettet kan vi gå videre til 'Profiler'.
Tryk her på den grønne knap 'tilføj ny profil'
Step 13: En profil er det man bruger til at logge sig ind med på kassen. Denne er enten personlig eller delevenlig på tværs af køkkenet. En dele kasse er nok i det fleste tilfælde ved QR-validering. Kassens navn kan derfor blot være fx. 'Admin' eller 'Køkkenpersonale'.
Vælg herefter beliggenhed og en 4-cifret pin, og gem til sidst.
Step 14: Kassen er nu klar til brug, vi skal derfor nu sørge for at kunderne får en QR-kode igennem det modul, som dette ønskes anvendt på.
Step 15: Gå tilbage til moduler og find modulet QR-valideringen skal virke sammen med. Tryk dig derefter ind på det.
Step 16: Gå nu under Plugins og find pluginet Kanpla Go. Hvis ikke dette er aktiveret, så skal det nu aktiveres.
Du får under dette plugin muligheden for at tilføje flere forskellige indstillinger, dette er individuelt fra salgssted til salgssted hvad man ønsker.
Aller nederst her er der en box med forskellige muligheder for hvordan billetten vises - her skal der vælges 'Vis ordre med QR'kode'.
Når dette er valgt - tryk ok og gem i højre hjørne.
Step 17: Du har nu sat det hele op og vi mangler nu kun at få sat tabletten op. Download 'Kanpla POS' appen fra App Store/Google Play Store
Step 18: Når appen er færdig downloadet - log ind med et admin log ind
Step 19: Du vil i næste step blive bedt om at være licens og kasse. Under licens skal der vælges lokationen du sætter dette op på. Under kasse skal der vælges navnet på den kasse vi oprettede i step 11
Step 20: Du får herefter mulighed for at vælge profil, vælg her den profil vi oprettede i step 13 og indtast derefter den 4-sifrede pin.
Step 21: Du skulle nu meget gerne se hjemskærmen af appen. Herfra kan du tilgå salgs oversigten hvor QR-koderne skal scannes.
Til sidst skal der tilknyttes en barcode scanner, som skal scanne QR-koderne. Når denne er tilføjet er kassen sat korrekt op og klar til brug 🎉
Flowet for kunden nu:
Gå til modulet i appen
Kunden skal åbne det modul i appen, der er tilknyttet QR-validering, og købe det ønskede produkt.Find QR-koden
Når købet er gennemført, vises QR-koden direkte efter.Hvis kunden lukker denne visning, kan QR-koden altid findes igen ved at gå ind i det samme modul og scrolle til toppen, hvor købet ligger.
Her skal kunden trykke på "Vis billet" for at åbne QR-koden.
Scan QR-koden
Kunden skal nu scanne QR-koden på den tilknyttede scanner.Når scanningen er gennemført, bliver QR-koden markeret som bekræftet og lyser grønt.
Scanneren og tabletten vil samtidig lyse grønt for at vise, at købet er godkendt.
Hent maden
Når billetten er scannet og bekræftet, kan kunden gå videre og hente sin mad 😊
Ofte stillede spørgsmål:
Kan jeg få en kvittering printet?
Nej, det er desværre ikke muligt at få en fysisk kvittering printet. Kvitteringen kan til enhver tid findes i appen under Kontohistorik. En scannet QR-kode fungerer som en gyldig kvittering i dette setup.
Kan jeg bruge QR-koden under min profil?
Nej, QR-koden under profilen kan ikke anvendes til validering.
Kunden skal benytte den QR-kode, der udstedes ved køb i det relevante modul.
Modtager vi stadig betalingen, hvis QR-koden ikke scannes?
Ja, betalingen gennemføres, selvom QR-koden ikke scannes. QR-valideringen er udelukkende en sikkerhedsforanstaltning for at bekræfte, at billetten er gyldig for dags dato og ikke et screenshot fra en tidligere dag.
Hvad sker der, hvis en ugyldig billet scannes?
Hvis en ugyldig billet scannes, vil både scanner og tablet lyse rødt og afgive en tydelig lyd, som indikerer, at billetten ikke er gyldig.