Følgende afsnit viser, hvordan du bearbejder data fra Kanpla Administration og opretter en pivottabel.
Bemærk: Du skal først trække en liste fra Kanpla, før du kan omdanne den til en pivottabel. Du kan se guiden: Sådan trækker du en liste fra Statistiker i Kanpla.
1. Forbered dine data
Sørg for, at dine data er organiseret i tabelformat. Hver kolonne skal have en overskrift (som “Dato,” “Salg,” “Produkt” osv.), og der må ikke være tomme rækker eller kolonner i dataene.
2. Vælg dine data
Marker de data, du vil analysere. Dette inkluderer både overskrifterne og dataene i rækkerne.
3. Indsæt en pivottabel
I Excel:
Gå til fanen Indsæt i værktøjslinjen.
Klik på Pivottabel.
I Google Sheets:
Gå til Data i menuen.
Klik på Pivottabel.
4. Vælg, hvor du vil placere pivottabellen
Et vindue vil dukke op, hvor du skal vælge, hvor du vil placere pivottabellen.
Du kan enten placere den i et nyt regneark eller i et eksisterende regneark.
Klik på OK.
5. Opsæt pivottabellen
Når pivottabelvinduet åbnes, vil du se en liste over felter (kolonner) fra dine data.
Du vil også se områder som Rækker, Kolonner, Værdier og Filtre. Her er, hvordan de fungerer:
Rækker: Træk det felt, du vil bruge til rækkerne i din pivottabel (f.eks. “Produkt” eller “Brugernavn”).
Kolonner: Træk det felt, du vil bruge som kolonner (f.eks. “Dato”).
Værdier: Træk det numeriske felt (som “Pris” eller “Antal produkter”), som du vil opsummere.
Filtre: Du kan trække felter hertil for at filtrere dine data (f.eks. “Modul” eller “Salgssted”).
6. Analyser dine data
Efterhånden som du trækker og slipper felter, vil pivottabellen automatisk opdatere, så du kan opsummere og analysere dine data fra forskellige perspektiver.
7. Juster og formater
Du kan formatere værdierne, ændre opsummeringsfunktionen (sum, antal, gennemsnit) og justere layoutet ved at flytte felter mellem rækker, kolonner og værdier.
Eksempel:
Hvis du har salgsdata med kolonner som Produkt, Dato og Antal produkter, kunne du:
Trække Produkt til Række-området.
Trække Dato til Kolonne-området.
Trække Antal produkter til Værdi-området for at få en oversigt over salget for hvert produkt efter dato.